ترمز جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی برای کنترل بهتر نیاز به ترمز دارد که این ترمز میتواند مگنتی ، مکانیکی، هیدرولیکی باشد، در جرثقیل های بلغاری( پودم، الموت، بالکان اسکو،بالکان کار) و المانی( دماگ)  از لنت ترمز های مکانیکی یا مخروطی  استفاده شده است در جرثقیل های کونه کرین konecrane .Verlinde بیشتر از ترمز جرثقیل مگنتی استفاده شده است ، از ترمز ای هیدرولیکی هم بیشتر برای ترمز کمکی یا دوم استفاده می شود

 

انواع مکانیزم ترمز:

  • ترمز مگنتی جرثقیل سقفی
  • ترمز مخروطی یا مکانیکی
  • ترمز کفشکی جرثقیل سقفی

 

ترمز مگنتی


اجزای اصلی ترمز مگنتی جرثقیل سقفی :


لنت ترمز مگنتی جرثقیل سقفی
مگنت جرثقیل سقفی
دیسک جرثقیل سقفی


ترمز مگنتی القایی یا اهنر ربایی همان طور که از اسم ان مشخص است در این مکانیزم دیگر خبری از اعمال حرکت مکانیکی نیست و با استفاده از خاصیت اهن ربایی برای حرکت لنت و درگیری ان با دیسک استفاده می شود. اجزای ترمز مکنتی لنت ترمز بالابر مگنت یا بوبین ترمز دیسک دیود رکتیفایر ترمز مگنت دارای سیم پیچی می باشد که مقدار اوهم ان بالاست این عمل باعث می شود سیم پیچ در هنگام کار دارای عملگر اهن ربایی داشته باشد با وصل برق این مگنت باعث جدایی لنت و دیسک می شود و با قطع برق به مانند ترمز های مخروطی از فنر برای برگرداندن به حالت اولیه استفاده می شود.

  ترمز های مگنتی از  اجزای زیر تشکیل شده شده است

مگنت ترمز جرثقیل سقفی

ترمز مخروطی یا مکانیکی

این ترمز که اکثرا در ترمز جرثقیل بلغاری (پودم، بالکان کار باکان اسکو و الموت) و جرثقیل های المانی دماگ استفاده شده است نحوه  کار بدین صورت است که شفت روتور دارای هزار خاری می باشد و فلکه ترمز روی این هزار خاری قرار میگرید لنت های مخصوص بالابر سقفی روی این فلکه بوسیله چسب و عملیات حرارتی روی فلکه لنت نصب شده است. نیروی اصطکاکی ترمز؟ این لنت با درپوش انتهای موتور در تماس است وقتی که برق موتور وصل می شود روتور مخروطی شکل با توجه به ساختارش به سمت عکس درپوش حرکت میکند و تماس لنت و درپوش ازاد می شود و و روتور شروع به حرکت میکند.وقتی که برق  قطع می شود با استفاده از نیروی فنر روتور به سمت درپوش هدایت می شود و لنت و درپوش باهم درگیر می شوند و روتور قفل می شود .

لنت ترمز بالابر سقفی
ترمز مخروطی   جرثقیل سقفی

ترمز کفشکی جرثقیل سقفی

ابن ترمز بیشتر در بالابر های اوپن وینج استفاده می شود محل قرار گیری این ترمز بین گیر بکس و موتور می یاشد که این اتصال توسط کوپلینک صورت میگیرد .این ترمز تشکیل شده از بدنه ، لنت، پمپ هیدرولیکی که  بر اساس قطر و نیروی ترمزی دسته بندی شده است . با وص شدن برق بازوی ترمز به سمت بالا حرکت میکند و دو کفشک از هم دور میشوند و موتور شروع به حرکن میکند با قطع برق کفشک ها به وسیله فنر بر میگردند و ترمز فعال می شود به این ترمز، ترمز کمکی یا ترمز دوم هم گفته میشود

ترمز کفشکی بالابر های سقفی
ترمز کفشکی  بالابر سقفی

 

 

 

عملکرد ترمز جرثقیل سقفی

نصب ترمز جرثقیل سقفی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 3.6]